21 Kasım 2017 Salı

EKŞİ MAYA YAPIMI VE EKŞİ MAYALI EKMEK


Ekşi maya büyük şehirlerde son zamanlarda keşfedildi ve kıymeti anlaşıldı. Halbuki Anadolu'nun birçok yerinde çok eskilerden beri yapılmakta ve bilinmektedir. Vitamin, mineral açısından son derece zengin, sağlıklı ve besleyicidir. Ayrıca yaparsanız hak vereceksiniz  çok da lezzetli. Yapımı basit ama uzun zaman alıyor.




Gerekli bütün malzeme un, kaya tuzu ve su. Unun tam buğday unu olması hatta organik un olması gerekiyor.




Bir su bardağı tam buğday ununa bir çay bardağı iyi su ve bir tutam kaya tuzu ekleyip bir kasenin içinde tahta kaşıkla karıştırarak cıvık bir hamur elde ediyoruz.




Üzerine bir tülbent örterek oda sıcaklığında iki gün bekletiyoruz.




Üçüncü gün hamurdan ekşimtırak bir koku gelmeye başlayacak. Hamurun üstü çatlayacak ve küçük hava kabarcıkları görülecek.




Bu hamurun üzerine bir su bardağı un ve bir çay bardağı iyi su ekleyerek tekrar yoğuracağız veya tahta kaşıkla iyice karıştıracağız. Gene üzerini örtüyoruz, bir gün daha dinlendiriyoruz.




Ertesi gün hamur daha da ekşimtırak kokacak. Hamur daha kabarmış olacak ve hava kabarcıkları daha da belirginleşecek. Bu hamurun üzerine tekrar iki su bardağı un ve iki çay bardağı iyi su koyup iyice yoğuruyoruz. Ben bu aşamada robotun hamur yoğurma aparatını kullandım. Üstünü örterek bir gün daha dinlendiriyoruz. Ertesi gün mayamız hazır. Hamur kabarmış, ekşi koku artmıştır. Şimdi çok basit ve çok lezzetli bir ekşi mayalı ekmek tarifi paylaşacağım.



Dört su bardağı tam buğday ununu, bir buçuk bardak ekşi mayayı, iki bardak ılık suyu, bir çorba kaşığı pekmezi, bir çorba kaşığı kaya tuzunu iyice yoğuruyoruz. Ele yapışan cıvık bir hamur elde edeceğiz. Hamuru ekmek kabına alıyoruz üzerine nemli bir bez örtüp ılık bir yerde hamur iki katına kadar kabarana kadar bekliyoruz. Fırını yüz seksen dereceye ısıtıp hamuru yerleştiriyoruz. Yaklaşık elli dakikada ekmeğimiz hazır.








Artan ekşi mayanın nasıl saklanacağı da önemli. Kalan mayanın üzerine bir çay bardağı un ve yarım çay bardağı da içme suyu koyup tahta kaşıkla iyice karıştırıyoruz. Cam bir kavanoza koyuyoruz. Hemen kapağını kapatıp buzdolabına kaldırıyoruz. Bir hafta içinde tekrar kullanabiliriz.



29 yorum:

  1. Elinize sağlık çok güzel görünüyor. Ekşi maya son zamanlarda çok çıkıyor karşıma.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hızla giriyor mutfaklarımıza. İnsanların bilinçli davranıp sağlıklı şeylere yönelmesi de sevindirici. Teşekkür ederim yorumunuza.

      Sil
  2. Elinize sağlık uzun zamandır ekşi mayayı denemek istiyorum fakat henüz cesaret edemedim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deneyin çok seveceksiniz hem de çok sağlıklı, teşekkür yoruma.

      Sil
  3. İlk fırsatta denemek istiyorum ... en azından içinde ne olduğunu bildiğim ekmek yemek için ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dediğiniz çok doğru insan bir ürünü kendi yaptığı zaman yediğinin ne olduğunu biliyor bu bile yeterli bence. Sağolun yorum için.

      Sil
  4. Bu tür mayalı işlerin çok zahmetli olması beni hep alıkoyar ama siz o kadar güzel ve anlaşılır yazmışsınız ki hemen yapasım geldi...gerçekten çok güzel...ekmek de şahane ellerinize sağlık,deneyeceğim mutlaka...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mutlaka deneyin yok öyle zahmetli falan değil sadece aşamalar arası beklendiği için süreç uzun ama emin olun değiyor. Teşekkür ederim yorumunuza.

      Sil
  5. Oldum olalaı ekşi maya ekmeğe hayır diyemem
    bence gerçek ekmek budur
    emeğinize sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence de gerçek yenmesi gereken ekmek budur. Yeni yeni giriyor mutfaklarımıza halbuki Anadolu'da çok yörede yıllardır yapılıyor. Sağolun yorum için.

      Sil
  6. Harikasınız! hemen deneyeceğim. Evde yapmaya hep çekindiğim bir şeydi, bu kadar kolay anlatan bir tarife de ilk defa denk geldim açıkçası. Su, un, kaya tuzu. Tamamdır. Ellerinize sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet tarife bende ilk başta güvenememiştim ama beklemediğim kadar başarılı oldu. TEŞEKKÜR EDERİM YORUMUNUZ İÇİN.

      Sil
  7. ELinize sağlık çok güzel görünüyor :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hem güzel görünüyor hem de lezzetli.Ele yapışan cıvık bie hamur yaparken olmayacak herhalde ded,m ama çok güzel oldu. Sağol yorumunun için.

      Sil
  8. ay dur bir deneyim hiç yapmadım saoool.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dene valla güzel oluyor.:) Sağol yoruma.

      Sil
  9. Kokusu buraya kadar geldi. Diğer ekmekleri katlayan o mis gibi kokuyu iyi bilirim çünkü. Elinize sağlık. Şahane görünüyor.
    Bir ara ben de uzun bir süre yapmıştım. Aralıklar uzamaya başlayınca maya bozuldu en sonunda. Benim mayam 10 günde oluşmuştu. Bu daha kolaymış. Hemen ben de başlatayım...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten farklı kokuyor ve lezzetli de.Kepek, çavdar ekmeği falan yiyorum ama çok da sevmeden bu öyle değil boş bile yenebiliyor. Deneyin bence de. Teşekkür ederim yorumunuz için.

      Sil
  10. Hem lezzetli görünüyor hem de içine koyulan malzemeler belli, daha sağlıklı :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet insan kendi yapınca içi rahat olarak yiyor yaptığını. Teşekkür ederim yorumuna.

      Sil
  11. ooo emeğinize sağlık yine harika işler yapmışsınız , denenir :D teşekkür ederim :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vaktin varsa dene bence hem lezzetli, hem de sağlıklı oluyor. Sağol yorum için.

      Sil
  12. Valla ellerinize sağlık. Ne güzel olmuş

    YanıtlaSil
  13. Oooo hadi bakalım, artık hamura da attınız elinizi. Korkacak bir şey yokmuş değil mi :)) Hamur işleri çok kolay özünde.
    Ancak söylemeliyim ki ekşi mayaya ben de yanaşamadım daha. Başlatmasını çok zor ve çetrefilli sanıyordum, oysa çok basit anlatmışsınız gerçekten de. Çok sık ekmek yaptığım için ben de geçmek istiyorum artık ekşi mayaya. Teşekkürler bu ayrıntılı paylaşım için :)
    Ellerinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yok hamura bulaştım sayılmaz sadce çok merak ettiğim şeyleri deniyorum, ekşi maya da bunlardan biriydi bence de başarılı oldu. Basit basit Deniz hele senin için çocuk oyuncağı. Sağol yorumların için.

      Sil
  14. Bir dönem ben de yapmıştım fakat mayanın hoş bir kokusu olmasına rağmen fazla ekşi olmadı. Ayrıca ekmek çok da kabarmıyordu. Ben de pakmayaya döndüm tekrar. Bir de birkaç günde bir beslenmesi gerektiğinden üşendim doğrusu.

    YanıtlaSil
  15. Ekmek seven 've evde yapan biri olarak eksi Maya yi yapmayi denemem lazim mutlaka..isi uzun belki maya yapiminin ama sonucta lezzetli bir ekmek Yemek var:)) Ben ekmek yaparken yarim su bardagi kirmizi sarap ilave ediyorum 've birazda dovulmus ceviz..belki birgun denersin😉sevgiler

    YanıtlaSil